Monday, September 10, 2007

الشارع


بما ان جزء من اسكندريلا هو جزء من الشارع وجب على الاعلان عن


و

في كل خطوة نقول "بلادي جميلة"

المرة دي ما ينفعش احط الإعلان كده وخلاص من غير ما احكيلكم عن العرض ده. حكايتنا مع كورال الصعيد قديمة. من أول مرة استضافونا في المنيا وشفناهم بيغنوا واحنا مندوهين.

كورال الصعيد مشروع من مشاريع جمعية الصعيد للتربية والتنمية بدأته راهبة جميلة في مدرسة في قرية من قرى المنيا. كانت بتعلم الولاد يغنوا سيد درويش وأغاني الفلكلور.. وبعدين "سير سيليست" قررت توسع الدايرة. زاد عدد المدارس وزاد عدد القرى وبقوا بيختاروا أحسن الأصوات من الأطفال ويضموهم للكورال العام. وفضل الكورال على مدى عدة سنوات يقدم أغاني وأوبريتات جميلة. عملوا أوبريت من أغاني الفلكلور إسمه "سوق الحواديت" يتكون من أغاني الفلكلور اللي جمعوها الولاد بنفسهم من أهاليهم. وعملوا أوبريت مع وجيه عزيز إسمه "الفن ساس" غنوا فيه أغاني من أشعار فؤاد حداد. وعملوا حفلات كتيرة غنوا فيها الليلة الكبيرة...

المرة دي بقى الموضوع مختلف شوية. قررنا نجرب نخلي الولاد يقولوا معانا شعر. أمين حداد تحمس جدا للفكرة وقعدنا نعمل ورش عمل مع الولاد ونختارلهم قصائد يلقوها. ونتاج الورش دي هو أمسية شعرية غنائية بعنوان "بلادي جميلة". حازم شاهين درّب الولاد على أغاني سيد درويش وأمين حداد عمل إعداد جميل لأمسية من أشعار فؤاد حداد وصلاح جاهين.

أنا بقالي كتير قوي ما فرحتش كده وما اتحمّستش كده. زي ما اكون كنت ناسية والولاد دول فكّروني إن فعلا "بلادي جميلة".

الأمسية حتتعرض في المسارح والمواعيد الآتية:
18/9 - جزويت المنيا
21/9 - مسرح الجنينة بحديقة الأزهر - الساعة 9 مساء
5/10 - المجلس الثقافي البريطاني

واحتمال يكون فيه حفلات تانية خلال رمضان بس لسه مواعيدها ما اتأكدتش

سامية جاهين